VART

28 april om 20.00 uur opent de Stomerij: VART

U bent welkom!

De stomerij komt met haar tweede expositie, VART (vormgeving en ART).

De grenzen tussen vormgeving en beeldende kunst vervagen, dit leidt tot verrassende producten. Een speelveld tussen functionaliteit en ontwerp. Ook komen tijdens VART actuele vragen aan bod, zoals, waarom kan kunst niet nuttig  en/of commercieel zijn of waarom zou vormgeving niet gehanteerd kunnen worden volgens het principe: ‘function follows form’ in plaats van andersom.

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Sander Grooten, productontwerper, studeerde in 2010 af aan de HKU te Utrecht. In zijn werk staat het hergebruik van materiaal of oude voorwerpen centraal. Tijdens de expo zal zijn Battery table te zien zijn.

www.sandergrooten.nl

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Stella Teunissen, textielvormgeefster en productontwerpster , studeerde eveneens in 2010 af aan de HKU. Zij laat met haar ‘Distorded Wardrobe’ de verscheidenheid van het menselijk lichaam zien.

www.stellateunissen.nl

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Sofie Groot Dengerink studeerde af aan de HKU in 2010.

De verhalen van onze wereld

Sofie Groot Dengerink is conceptueel productontwerpster/ kunstenaar. Het dagelijks leven op aarde is haar grote inspiratiebron: ‘Hierover kan ik dag en nacht filosoferen. Met mijn kritische kijk op het leven geef ik vorm aan de dingen waar we continu mee in aanraking komen. Dat wat we in onze leefomgeving vinden of om ons lichaam dragen. Mijn concept bepaalt de vormgeving, het materiaal en de techniek.’

Het resulteert in een product van hoog ambachtelijke waarde, hoewel het meestal niet in een praktisch product is, is het toch in een aantrekkelijk ding dat ons wel even aan het denken zet over hoe we als mens invulling geven aan het leven op aarde. Het werk dat zij maakt zijn projecten en producten waarin ze haar filosofieën laat zien. ‘Mijn filosofieën niet alleen bedoelt om naar te kijken en over na te denken, maar vooral ook om te integreren in je eigen leven.’

De laatste tijd heeft zij zich voornamelijk verdiept in de digitale wereld en hoe de digitale wereld weer te integreren in de analoge wereld. Dit heeft geresulteerd in een aantal projecten waarbij Google Streetview de leidraad is.

Naast de productie van haar eigen collectie, laat Sofie zich inhuren door bedrijven en organisaties, voor het omzetten van haar ideeën en ontwerpen, naar een toepassing voor het bedrijf.

www.sofiegd.nl

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Naast de Romantic dining table die we van Lena van der Wal al in de winkel hebben, zal tijdens de expositie een aantal nieuwe producten van haar te zien zijn.

www.galeriedestomerij.com/lena-van-der-wal
www.lenavanderwal.com

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Kayleigh Burgmeijer is een ontwerpster / kunstenaar afgestudeerd aan de HKU, met een voorliefde voor keramiek. Tijdens VART zal ze haar serie Visibly.-Hidden laten zien. Een prachte keramische theeset gebaseerd op de menselijke vorm. Als je naar een persoon kijkt kun je niet de gedachtes en emoties zien, maar alleen het uiterlijk. Iedereen heeft een zichtbare en onzichtbare kant, iedereen heeft een geschiedenis, een verhaal achter de zichtbare vorm. Kijk je alleen of wil je ook achter het verhaal komen?

www.kayleigh-design.com

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Begeleidende tekst VART:

Tijdens Vart laat de stomerij zien dat beeldende kunst en vormgeving bijzonder dicht bij elkaar liggen.

Waarom is er een duidelijke scheiding tussen autonome beeldende kunst en toegepaste kunst? Waarom zou kunst niet ook nuttig en commercieel kunnen zijn en waarom zou design niet gehandhaafd kunnen worden volgens het principe function follows form?

We zien steeds meer om ons heen dat de grenzen tussen beeldende kunst en vormgeving vervagen. Niet alleen toonaangevende ontwerpers/kunstenaars zoals Van Lieshout, Hella Jongerius, Marcel Wanders en Droog Design houden zich bezig met het grensvlak tussen beide. Ook steeds meer studenten aan kunst- en design academies laten zien dat beide begrippen samen kunnen gaan.

Er word door sommigen beweerd dat de autonome kunst ‘verheven’ is boven de toegepaste kunst. De autonome kunst zou een diepere betekenis hebben, een emotionele laag en/ of een boodschap in zich die verder zou gaan dan het puur esthetische. De toegepaste kunst zou daarentegen een puur functionele ontwerp zijn.

Met de komst van de industrialisatie kwamen begrippen als massa productie, functionaliteit en betaalbaarheid steeds centraler te staan, met als gevolg praktische doch vaak onesthetische productielijnen. Deze ontwikkeling leidde tot steeds meer behoefte aan ambacht, esthetiek en ergonomie. Lange tijd kon van toegepaste kunst naast bijzonder mooie esthetische producties, niet worden gezegd dat het meer was dan een gebruiksvoorwerp.

Er tekent zich een steeds grotere verandering af binnen de beeldende kunst en de vormgeving. De arts en crafts movement eind negentiende eeuw heeft een verandering teweeg gebracht waarbij de nadruk binnen de vormgeving verschoof van puur praktisch naar vakmanschap en esthetiek. Tegenwoordig verschuift de grens niet alleen binnen de vormgeving maar ook tussen de autonome beeldende kunt en de toegepaste kunst.

Afgezien van de IKEA en dergelijke, kan design naast nuttig en mooi ook zeker een diepere waarde met zich mee brengen. Een die niet alleen verrijkt maar ook opzienbarend en vernieuwend is, nieuwsgierig maakt en openstaat voor veranderingen. Een die daadwerkelijk een interieur, maar ook een leven kan verrijken en ieder dag weer kan verwonderen en een glimlach kan opwekken.

 

 

 

About lieselot